Tiedote: Sari Luostarinen on vuoden 2021 Bionääri

Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija ja johtava asiantuntija Sari Luostarinen on valittu vuoden 2021 Bionääriksi.

Sarin tutkimusaiheita ovat eloperäisten sivuvirtojen hyödyntäminen, erityisesti lannan käytön ja ravinnekiertojen kehittäminen. Luostarisen tutkimusalaa ovat lantaan liittyvän tiedon kokoaminen, prosessointiteknologioiden ja -konseptien kehittäminen sekä maatalouden ympäristövaikutusten vähentäminen.  Sari on myös aktiivinen ravinnekierrätyksen puolesta puhuja Twitterissä.

”Tämä on suuri kunnia, joka ilahduttaa ja motivoi jatkamaan ravinteiden kierrätyksen ratkaisujen kehittämistä osaltani. Erityisesti tämän kunnianosoitus ilahduttaa, koska se tulee teiltä toimialan varsinaisilta toteuttajilta.”, sanoi Sari Luostarinen kuullessaan Bionääri-nimityksestään.

Suomen Biokierto ja Biokaasu ry pyysi ehdotuksia vuoden 2021 Bionääri-tittelin saajaksi lokakuussa. Suomen Biokierto ja Biokaasu ry:n hallitus valitsi Bionäärin saatujen ehdotusten pohjalta. Vuoden 2021 Bionääri julkaistaan Biotalouspäivillä Tampereella 17.11.2021.

Suomen Biokierto ja Biokaasu ry haluaa jakaa Bionääri-tittelin henkilölle, joka on edistänyt esimerkillään ja toiminnallaan ravinnekierrätyksen edistymistä Suomessa tai maailmalla. Bionäärin valintakriteerit ovat:

• Hän on osoittanut todellista tahdonvoimaa, sisua ja ahkeruutta ravinnekierron edistämiseksi.
  • Henkilö on omalla toiminnallaan vaikuttanut positiivisesti toimialan keittymiseen.

Bionääri-titteli on myönnetty Biolaitosyhdistys ry:n toimesta seuraaville henkilöille.

2018 Juhani Suvilampi, toimitusjohtaja, Watrec Oy

2017 Juha Pirkkamaa, toiminnanjohtaja, Biolaitosyhdistys ry

2016 Jukka Rintala, professori, Tampereen Yliopisto

2015 Leif Åkers, toimitusjohtaja, Stromossen Oy